Wat een fantastische dag was het weer! De RvH Clubkampioenschappen 2019 werden afgelopen zondag op Hippisch Centrum Groot-Zande verreden. Een prachtige gelegenheid voor de RvH ruiters om onderling de strijd aan te gaan of voor sommige ruiters of paarden het ideale moment om op een gezellige manier een debuut te maken of zelfs te ‘herintreden’. Gelukkig hadden wij de kampioenschappen binnen georganiseerd en werd de cap alleen een beetje nat tijdens het losrijden voor de dressuurproeven. RvH ruiters zijn in ieder geval niet van suiker en men bleef fanatiek ondanks de regen op het losrijterrein.

Om kwart over negen ’s morgens zijn we begonnen met de dressuur tot ongeveer half één ’s middags. Daarna hielp iedereen enthousiast met de opbouw van het parcours om vervolgens het parcours te verkennen, zodat wij om kwart over één konden beginnen met de ontknoping van dit kampioenschap. De wangen van de ruiters werden allemaal wat roder van opwinding, de hartslag van de ouders nam wat toe en boven in ‘De Nok’ was het gezellig druk met belangstellenden en supporters. Sommige RvH-leden bleken zelfs over uitstekende springcoach capaciteiten te beschikken 😉 De dressuuruitslagen werden nog geheim gehouden en iedereen startte dus vol frisse moed aan het parcours. Wie o wie wint de prestigieuze RvH  titel en de gigantische wisselbeker?

Om iedereen mee te laten doen, begonnen we met een wat lager parcours en vervolgens werd het parcours steeds een stukje hoger gebouwd. De meest gevorderde springruiters waren aan het eind aan de beurt en de hindernissen gingen dan ook flink de hoogte in. Boven in ‘De Nok’ werd door Nancy en Kitty stevig gejureerd op stijl, want er waren meerdere combinaties die het parcours en de barrage foutloos hebben afgelegd. Toen iedereen had gereden, werd er flink gerekend en gepuzzeld…de uitslag was duidelijk.

Susan Rijksen heeft met haar boef Domani de eervolle titel gewonnen, een derde plaatsing in de dressuur (Z2) en een eerste plaatsing tijdens het springen (70 cm) leverde haar in totaal 4 plaatsingspunten op. Met deze uitslag mocht de verraste Susan dik verdiend de enorme wisselbeker en het kampioenslint in ontvangst nemen. Susan kon het bijna niet geloven dat haar dressuurpaard Domani juist de springrubriek had gewonnen, maar ze had dan ook wat risico genomen in de barrage om de vliegensvlugge pony’s enige concurrentie te bieden door een flink stuk af te snijden tijdens de barrage. Hoewel sommigen een carrière switch wel zien zitten, houdt Susan het voorlopig bij de dressuur en blijft ze wekelijks heerlijk deelnemen aan de springlessen van Dick.

De dressuurkampioen bij de pony’s was dit jaar Julia Brinksma (L1) met Bengel. Bij de paarden werd deze titel toegekend aan Britt Engelsman (L1) met Evanthe. Dik verdiend, meiden!

Iris Schoenaker met haar pony Donny won met glans de springrubriek (30/40 cm), foutloos tijdens het parcours en de barrage met de hoogste stijlpunten van de ponyruiters. Het was een prachtige dag met enorm veel deelnemers en ook de paarden waren weer goed vertegenwoordigd. Hier dan ook een oproep aan alle RvH paardencombinaties…die wisselbeker moet volgend jaar verdedigd worden door de paarden, dus hupsakee aan de bak allemaal!

2 reacties